A hibrid meghajtású személygépkocsik gyártása már három évtizedes múltra tekint vissza. Elsőnek a Toyota gyártott ilyen járművet, mára pedig nincs olyan gyártó, aki ne foglalkozna ezzel is.
Felmerül a kérdés, hogy kinek lehet jó választás egy ilyen jármű? A válasz relatíve egyszerű, és pontosan a hibrid gépkocsik funkciója mutat rá: azok számára lehet előnyös, akik általában a városban közlekednek, de néha egy-egy hosszabb távot is megtesznek autójukkal. Ilyen lehet például az, aki az agglomerációból jár be a városba.
Másik jó példának számít a taxisok esete. Autóikkal sokat közlekednek, egy évben akár 50-60.000 kilométert is. Ezek között a Toyota Prius modellek a legnépszerűbbek, ugyanis ár-érték arányban ezek számítanak a legjobb választásnak. Egy használt modell okos használattal 4-5 litert fogyaszt 100 kilométerenként. A benzinmotorja szinte sosem hibásodik meg, az elektro motorban pedig nincs, ami meghibásodjon. A jó fogyasztású dízeles modellek sűrűbben meghibásodhatnak városi használat mellett, mivel eltömődhet az a részecskeszűrő, aminek automata tisztító folyamata csak napi szinten 80 kilométeres vagy afölött megtett távolság esetén kapcsol be. Ha városon belül ennyit nem megy az autó, akkor megtelik a szűrő, ilyenkor szervizbe kell vinni kitisztíttatni, vagy cserélni kell. Ezek közül egyik sem olcsó mutatvány. Az apáink korabeli szívó motor technológiája az, ami a legjobban bevált hosszú távra, és a Toyota hibrid is ebben hisz már hosszú évek óta, ami be is vált.
A hibrid hajtás rendelkezik az elektromos meghajtás előnyeivel. Márkától függően ez 30-100 kilométeres hatótávolságot jelent, viszont aki naponta ennyit megy a lakásától a munkahelyéig és vissza, annak fogyasztása akár a taxisokéval is felveszi a versenyt. Emellett egy ilyen jármű a belső égésű motorok hatótáv előnyeivel is rendelkezik, így nem jelent problémát, ha az akkumulátor lemerül, bármikor lehet tovább közlekedni vele benzinnel vagy dízellel.
A plug in hibrid verziók zöld rendszámmal rendelkeznek, így a parkolás sok helyen térítés mentes velük, és céges adót sem kell fizetni utánuk.
Láthatjuk, hogy egy ilyen hibrid gépkocsinak számos előnye lehet, na de milyen hátrányai vannak?
A belső égésű motorokkal rendelkező autóknál átlagos 50%-kal drágábbak. A fogyasztási előnyük autópályán, vagy hosszabb távon elveszik, mivel az elektro motor 40-60 kilométer/óráig kapcsol be, illetve gyorsításnál, hogy tehermentesítse a belső égésű motort. Ilyenkor az akkumulátor és elektro motor jelentette 2-300 kilós súlyt feleslegesen cipeli az autó, ez egy sima meghajtású autóval szemben 100 kilométerenként 1-2 liter plusz fogyasztást jelent.
Ugyan vannak dízel hibridek is, de azok az utóbbi évek trendjeit követve max. 1500 cm3-ek, és ezektől, ugyanúgy, ahogy benzines testvéreik esetében sem, nem lehet nagy erőre számítani gyorsításkor, ha az elektro motor nem segíti. Tehát 40-60 km/h-ig jól mennek, utána nagyon lusták ezek az autók, cserébe hosszú távú utakon még többet is fogyasztanak.
Léteznek turbómotorral felszerelt hibridek is, például a Volkswagen csoport autói, ilyen a minap átvett Skoda Superb iV is. Ezek jól mennek autópályán is, a fogyasztásuk is jó, 5,3-5,8 liter 100 kilométerenként. Kérdés, hogy a kis méretű turbómotor 1500 cm3-vel meddig bírja, milyen javítási költségei lesznek? Ugyanis őszintén be lehet látni, hogy hosszú távon egy kis köbcentiméteres turbómotor üzemeltetése biztosan költségesebb lesz, mint egy nagyobb, benzines szívómotoré, és a meghibásodása is valószínűbb. Ezek mellett pozitív érv, hogy nem csalódunk a menet tulajdonságait illetően, plug in hibrid, így zöld rendszámos és a kétféle meghajtás előnyeivel is rendelkezik.
Összegezve: jó választás a hibrid autó, de ennél is a használat dönti el, hogy az előnyeit élvezzük, vagy a hátrányai érintenek minket inkább.
Fontos számomra, hogy ügyfeleink családias, megbízható légkörben érezzék magukat.